Útfélen, úton

Autózásaink 4 hajtott keréken, de nem csak.

www.fuley.ro

2017 - Újra Hellászban
2017 Augusztus 28, Hétfõ

Negyvenkét fokot írt az autó hőmérője, kilencszáz kilométeren túl volt a napi számláló, amikor úgy döntöttünk, megállunk egy útmenti étteremben. Két perccel később a pincér letett egy kancsó jéghideg vizet és négy poharat az asztalunkra: ebben a pillanatban tudtuk, hogy megérkeztünk Görögországba.
Ötödjére érkeztünk meg, sorozatban negyedik éve, és az első olyan alkalom volt, mikor nem is nézegettünk más lehetséges célpontokat. A terv az volt, hogy néhány napot eltöltünk az Olympus környékén, esetleg megpróbálunk felmászni a 2900 méteres hegyre, majd hétvégén a Szőcs család érkezése után együtt továbbindulunk Éviára.

Görögország, 2017

Az Olympus meg (nem) hódítása tulajdonképpen már akkor eldőlt, mikor Szófia irányából Szaloniki fele tartva előbb 36, majd 38, végül pedig 40+ fokot írt a hőnérő. Ekkor még nem tudtuk, de egy körülbelül egy hétig tartó hőhullámnak érkeztünk a közepébe, aminek következtében éjszaka sem hűlt 30 fok alá a levegő. Szállásunk Litochoro városban volt, ami az Olympus környéki kirándulások központja.
Érkezésünk másnapján, pénteken, akklimatizációs túrát tartottunk, mint a nagyok :) A Zeusz kádja nevű szurdokvölgyben tettünk négyesben egy kellemes sétát, majd este még legurultunk az alig pár kilométerre levő tengerpartra fürdeni egyet. Szombat reggel Tamással 6-kor keltünk, és indultunk ketten a Hegyre. Autóval az 1100 méteren levő Priónia nevű parkolóig lehet felmenni, innen indul a túraösvény. Az Olympus legmagasabb csúcsa a Mytikas, 2918 méter. A parkolóból az oda vezető út két részre osztható: az első rész a 2100 méteren található menedékházig tart, ez körülbelül 2 és fél – 3 órás túra, majd innen újabb 2 – 2 és fél óra mászás után lehet felérni az Istenek Hegyére. Majdnem 7 óra volt már, mikor elindultunk a parkolóból. Az út eleje egy erdős ösvény, ami nem túl megerőltető, de azért határozottan emelkedik. Jó tempóban haladtunk, a fák között kellemes volt az idő. Körülbelül másfél óra séta után az ösvény kiér a fák közül és egy meredek, sziklás kaptatóvá válik. Itt már erősen emelkedett a hőmérséklet is, a vízzel együtt az erőnk is fogyni kezdett. Volt egy holtpont, mikor úgy éreztük, hogy még a menedékházig sem érünk fel, de aztán addig biztattuk egymást, míg végül 3 óra megerőltető kaptató után megérdemelten pihentük ki fáradságunkat 2100 méteren, a katafýgio árnyékában. Ekkor már bőven 30 fok felett jártunk, így megegyeztünk, hogy a mai napra elég volt a mászásból, 1 óra pihenés után elindultunk lefele, és a csúcstámadást egy következő alkalomra halasztottuk. Ettől függetlenül nagyon jól éreztük magunkat, az adott körülmények közt elértük, vagy picit túlléptük a korlátainkat, Tamás egyre-másra gyűjtötte be a többi túrázó elismerő szavait. Érdekes módon a lefelé vezető út sem volt sokkal rövidebb, szinte 3 órát jöttünk le a hegyről – ezek után délután nagyon jól esett újra a tengerben fürdeni. A leírás részletességéből kiolvasható, hogy ezen a nyáron nekem az Olympus volt a legnagyobb élmény :)
Az éviai két hetünk meglehetősen mozgalmas volt, beiktattunk két hosszabb és több rövidebb kirándulást is (ezek itt vannak térképen). A vasárnapot Athénban töltöttük, egy másik nap pedig a delphoi jósdát látogattuk meg. Ezekről és a többi kisebb kirándulásról még vannak részletek a fotóalbumban.

Ez a típusú kirándulgatós – felfedezős nyaralás sokaknak szokatlan. Elsősorban tényleg nem a pihenésről szól, inkább az új, eldugott helyek megismeréséről – persze azért a „kötelező” turistacélpontokat is felkeressük. Ennyi év után talán kicsit már otthonosabban mozgunk ebben az országban, mint első alkalommal, és olyan utakon is el merünk indulni, amelyeken egy teljesen idegen országban nem mernénk. Próbálunk egy kicsit „ott élni”, beszélgetni az emberekkel, elvegyülni köztük, nem csak odamenni, megfürdeni a tengerben és hazajönni.
Végezetül még néhány szám: 16 napot (15 éjszakát) töltöttünk Görögországban, összesen 3773 km-t autóztunk (ebből kb. ezret kirándulgattunk Évián és a környéken), 684 fotót készítettünk és heten megettünk legalább 70 gíroszt :)

UI. Az ehhez a bejegyzéshez tartozó album újdonsága, hogy a képek nagy része GPS információt is tartalmaz, így az egyes képek alatt felbukkanó földgömb ikonra kattintva egy térkép nyílik, rajta a fénykép készítésének helyszínével.
UI2. Még van egy Google Photo album is, részben más képekkel.

Egy könnyed autós (és gyalog-) túra részlete

Leütés szám: 5584
Kulcsszavak: család, duster, görögország, szöcske.